Sunday, 31 March 2013

CiNTa ALLAH AdaLah CiNTa AbaDi





Apa diharap padi di seberang, entahkan masak entahkan tidak, 
Apa diharap kasihnya orang, entahkan sayang entahkan tidak..



Bukan tak boleh cari cinta manusia, tapi cinta Allah itu lebih indah, lebih kekal dan lebih bermanfaat dunia akhirat...

Carilah cinta manusia, namun jangan sesekali cintamu kepada manusia biasa melebihi cintamu pada Allah dan Rasulnya...

Pada manusia, cari dan cintailah mereka yang beragama (mempunyai kefahaman agama dan berpegang teguh dengan agama)...ini adalah pesanan Rasulullah sendiri..

Rasulullah SAW bersabda:-
تنكح المرأة لأربع :لما لها ولحسبها ولجما عها ولدينها ،فاظفر بذات الدين تربت يداك"Wanita itu dinikahi kerana empat perkara; kerana hartanya, kerana tarafnya, keturunannya dan pangkatnya, kerana kecantikannya dan kerana agamanya. Maka hendaklah kamu mengambil wanita yang beragama supaya kamu berbahagia."

Sekalipun hadis ini pada zahirnya ditujukan pada kaum lelaki akan tetapi pengajarannya juga melibatkan kaum wanita. 


Selain itu, ada hadith lain yang menyatakan tentang keutamaaan menyintai Allah dan RasulNya.

Daripada Anas B. Malik R.A, Rasulullah SAW bersabda:- "Tiga (3) perkara apabila terdapat dalam diri seseorang, ia merasai kemanisan iman: Sesiapa yang cintanya kepada Allah dan Rasul melebihi cintanya kepada yang lain; sesiapa yang cintanya kepada orang lain hanya kerana Allah (dan bukan kerana suatu tujuan duniawi); dan ia membenci kekufuran selepas Allah menyelamatkannya (daripada kekufuran), sebagaimana bencinya akan dicampakkan ke dalam api neraka".

(Hadth Sahih Riwayat Muslim)

Tuesday, 19 March 2013

PLKN oh PLKN

3 Januari kami lapor diri ~ ni lah tarikh keramat aq masuk plkn..seriusly mase ni rase nak nangis sgt sbb x nak berpisah ngan keluarga..huhu :'(  tapi lama kelamaan aq dh terbiasa dgn tempat yg bernama kem plkn indera pahlawan maran ,  pahang ... sesampai je aq di sana aq masuk la ke dalam bilik yg telah ditetapkan..mmg seram la sbb dlm bilik tu hanya ade beberapa org sahaja *nasib baik la org klu bnda laain aq dh balik weh...melayu hanya ada 2 org termasuk aq...yg lain sume cina and india..

aq pon cuba la utk biasakan diri..lame2 dh biasa..hari kedua disana kawan sebilik aq makin bertambah...so x de la aq keseorangan...hari demi hari telah berlalu..aq dgn kawan2 aq kat sana pon makin rapat...

sebulan kat sane hanya dipenuhi dgn kelas2 sahaja..seperti kelas cb,budaya kerja,pkrs,kenegaraan,........ aq lupe kelas ape lagi ntah...al maklum la bnyak sgt kelas nye...semua org mengelakkan diri daripada masuk ke kelas2 berikut...kelas tu sgt la membosankan..shhhhhhhhh jgn bgitau sesape k..hehe *merepek jap

dh sebulan aq kat sane cuti raya cina pon tiba..aq balik dgn parents so aq dpat balik awal...awal la sgt~ lepas cuti raya cina je bermula la segala aktiviti lasak di plkn sane tu hah...aktiviti kawad yang aq geruni pon bermula..mule2 mmg aq x nak masuk pertandingan kawad tapi aq telah dipaksa dan tanpa rela utk masuk...

aq pon dikerah utk melakukan latihan kawad (ceh! dikerah kau..ayat x boleh blah)kawad je pon..x kisah sgt la..huhu..aq ni dh la x reti kawad..dh lama aq meninggalkan kawad2 ni..aq pon bedal je la dgn ilmu yg diajar oleh cikgu mat du (cikgu kompeni delta)tapi enjoy la dapat berlatih kawad ngan geng delta ....


BERPOSING SEBELUM LATIHAN KAWAD ~





sempat lagi kitorang posing..hehe..muke sume x nak kawad.. (muke aq sorang je yg x nak kawad sebenarnya)penat kot..klu boleh dikatakan setiap hari ade latihan kawad..muke aq pon dh gelap...huhu :')redha jela..

disebabkan kegigihan kami semua berlatih kawad..wirawati DELTA juara pertandingan kawad woooo....bangga2..hehe(jgn nak bangga sgt la aida..kawad pon x betol)tapi kompeni DELTA x dpt no 1 pon..x pe2 x kisha pon..yg penting cikgu nik belanja kitorang KFC..hoho

dekat plkn la tercipta nye berbagai kenangan yg terindah..kat sane aq dpat menembak walaupon pada mule nye kaki aq menggigil nak masuk padang menembak tu..hehe..tapi mmg best aq wa ckp..rase cam nak menembak lagi..rugi woo sape yg x menembak tu..

pastu aq dapat pengalaman baru naik flying fox..tinggi+gayat aq..menjerit sampai hilang suara wei..turun je kaki aq ketaq2..tapi wa ckp mmg best ..rase nak naik lagi je..nasib baik la benda tu hanya utk sekali je..

lepas tu pelatih2 plkn dibawa melawat gajah2 di kuala gandah..best ar jgak..dorang dpt bagi gajah makan..dorang jela,aq x sbb aq takut ..hewhew,.time wirajaya la x boleh blah..khemah aq dh la jauh dari yg lain..(x de la jauh sgt k)mmg gelap gelita la..yg ade pon cahaya lampu toilet yg berada tidak jauh dari khemah kami..

mlm wirajaya tu tgh syok2 kawan aq nak nyalakan unggun api tibe2 dye menjerit LIPANNNNNNNNNNN !! aq yg mendengar nye terkejut giler..aq kluar la dari khemah n gi usha..aq x nampak pon bnda tu..tibe2 benda tu keluar n menuju ke tempat aq berdiri..dh la lipan tu besar..aq pon ape lagi..lompat x cukup tanah ..seram la bile ingat balik..geli geliman aq..

sebelom masuk hutan kitorang ade navigasi kat ladang kelapa sawit sape ntah..mmg syok la aq masuk lumpur..org lain kaki dye cantik je sampai kat aq kaki berlumpur abis..punye la baik aq nak mengelak dari kene lumpur tu last2 aq jgak  yg teruk kene nya..mase navigasi wirawati DELTA dapat no 2 klu x silap la..

dekat sane aq dan kawan2 bilik D1 telah menubuhkan geng F.U.L.L.A.M.A.K ..antara ahli nye ialah aq sendiri,aida,mastura,aisyah,c-ha,yati,aween,musha,dieylla,syira..tu je..x ramai pon..kitorang suke buat buffet lantai mlm2..aq x terlibat pon time buffet ni sbb aq selalu tido awal..ngantuk beb !

now tibalah majlis penutup plkn..masa nilah aq masuk persembahan senam seni..mmg enjoy giler la time tu..best sgt..mlm tu plak ade mlm bollywood..aq pon dgn selambanye boleh terlibat dgn tarian bollywood dan secara tidak langsung telah menyebabkan tarian  tu hancur atas kesalahan kesilapan menari.,hoho (malu seyh)

GAMBAR MAJLIS PENUTUP ~





GAMBATIMNAVIGASI ~



ME N FULLAMAK~








Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...